maandag 10 december 2012

tweede blog, DAMN

Mevrouw Diks vroeg me vanmiddag of ik nog verder ging met mijn blogs, eerlijk gezegd had er helemaal niet meer aan gedacht, maar oké waarom ook niet!

We zijn nu al een paar weken onderweg met de minor HRD, en het eerste waar ik aan denk is, DAMN. De verhalen en ervaringen van mijn vriendin en kennissen over het 3de leerjaar herken ik zelf niet. Waar haalde zei die vrije tijd vandaan? wat nou theorie en praktijk krijg je goed uitgelegd, waar is die duidelijkheid en waar zijn die vakken die wij allemaal interessant zouden vinden? Ligt het aan mij of zijn de minoren van Zuyd gewoon drastisch veranderd? EVEN een workshop opzetten en geven, EVEN een adviesrapport schrijven, MAAR 1 theorielijn en MAAR 1 training. Het klinkt inderdaad niet alsof wij (studenten minor HRD) het zo druk hebben, maar het tegendeel is waar.

Als ik voor mezelf spreek en af ga op de signalen van andere studenten is het de workshop die veruit de meeste tijd in beslag neemt. De workshop neemt zoveel tijd in beslag dat de andere "vakken" niet de tijd en de aandacht krijgen die ze zouden moeten krijgen. De theorielijn krijgt enigszins wel "aandacht" maar naar mijn mening is de theorielijn het "zwaarste" vak deze minor, het is veel theorie en voor mij ook voor 80% nieuwe en moeilijke theorie. Het zou dus fijn zijn als ik hier meer aandacht aan zou kunnen besteden. Het project gedeelte en de training webtools schieten er vaak simpelweg door tijd gebrek bij in. Het project spreekt mij erg aan, organisaties "analyseren" en vanuit die analyse met een oplossing komen, eigenlijk ook waarom ik voor deze opleiding heb gekozen. En dan het "project" van Mevrouw Diks, de training webtools. Aan het begin had ik hier niet veel zin in, maar nu een paar weken verder, zie ik wel wat de bedoeling en de opzet is van de training. Dit is de toekomst voor ons als student maar ook van en in het bedrijfsleven, dus waarom niet op een informele en losse manier kennis maken met deze nieuwe tools, ik ben van mening dat deze training wel een toevoeging is aan de opleiding, er kan en moet nog wel aan gesleuteld worden maar de opzet is er.

Maar waar ligt het nu aan, dat het zo druk is en eigenlijk ongestructureerd?  is dit een proef voor mij zodat ik beter moet gaan plannen? ben ik dit gewoon niet gewend? of is de minor gewoon te druk? Oké plannen is nou niet echt mijn sterkste punt en daar moet ik aan werken, dus daar zit ook een deel van het probleem. Maar door de opleiding in en de ervaring in de horeca ben ik wel gewend om veel uren te maken en beter te presteren onder stress, dus daar zou ik geen probleem mee moeten hebben. Of ligt het probleem bij Zuyd EN de studenten, is de communicatie niet goed en moeten studenten meer initiatief tonen en nemen. Ik denk dat het probleem bij beide ligt en dat communicatie hier een belangrijke rol in speelt.

Een voorbeeld. Wij hebben in de tentamenweek een mail ontvangen met de mededeling dat er zes weken later een deadline zou zijn voor het inleveren van een wervende tekst voor de workshop. Nu bleek gister (de dag van de deadline) dat door veel studenten (waar ik zelf niet bij hoor) de deadline is gemist. Hoe kan dit dan? De docente had toch een mail gestuurd! Dat klopt, maar in een tentamenweek ben ik niet bezig met iets wat pakweg zes weken later moet worden ingeleverd, maar ben ik bezig met het voorbereiden van die tentamens. Als er nou twee of drie weken geleden nog mail was gestuurd of het was nog een aangekaart tijdens de training van vorige week, dan weet ik zeker dat deadline door het grote deel van de groep wel was gehaald. Wij studenten moeten die deadlines noteren en nauwkeurig bijhouden, daar ben ik het mee eens, maar een beetje hulp en ondersteuning van de docent kan geen kwaad. Ik wil nog vermelden dat de docenten van deze minor, heel goed met de feedback of gezeur van ons omgaan. We horen elke week dat er over gesproken wordt hoe het misschien anders kan en of er iets moet worden veranderd. Dus het is absoluut niet zo dat de docenten geen waarde hechten aan de mening van de student, ik vond dit wel noemenswaardig omdat het anders ook zo een "klaagstuk"is.

Voor nu gaan we vrolijk verder met de minor en kijken uiteindelijk wel waar we uitkomen. Voor vandaag laat ik het hier maar weer bij en tot de volgende keer.

Ciao!



3 opmerkingen:

  1. Wat bedoel je met dat de communicatie tussen Zuyd en studenten niet goed is? Wat zijn jouw verbeterpunten hierin?
    Je hebt nog steeds een leuke schrijfstijl maar ik kreeg wel kromme tenen van sommige taalfouten. Au.
    CU @blog 3 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Judith, ja de taalfouten heb ik zelf ook gezien, maar had het nogal snel getypt, en als je "vriendentaal" dialect dus en Nederlands door elkaar gaat typen dan gaat er nogal wat fout! Ja de oplossing ben ik zelf ook nog niet helemaal achter,maar dat is iets waar we met alle studenten en docenten over moeten nadenken.

    ik zal de taalfouten verbeteren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes, blij dat je een 2de bericht gepost hebt op de blog! En weer net zo eerlijk (en blij ;-)) als je eerste bericht. Even tussen haakjes, je hebt 1 blog en daaroppost je berichten. Dit is dus niet je 2de blog maar je 2de bericht.
    Zo klagerig vind ik je bericht overigens niet! En gelukkig is uiteindelijk toch ieder onderdeel leuk/interessant. Zelfs de training webtools :-) En ja, ook ik sta open voor tips en suggesties! Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoe jij, en ook de anderen, het vinden om aan een 'ongoing project' dat deze training is te werken. Zelf vind ik het naast tijdsintensief (ook wij docenten behoeven enige compassie) namelijk erg leuk. Zo samen ontdekken en leren. Dat niet alles al van te voren vastligt en dat we samen bepalen. Dat zal straks, als jullie werken, hopelijk voor jullie, ook vaak zo zijn.
    Jullie hebben het inderdaad wel ongekend druk. Van die 40-urige studieweek was het in de eerste jaren, laten we eerlijk zijn, natuurlijk nooit gekomen en jullie moeten werkelijk harder aan de slag nu. En ook harder dan de studenten van vorig jaar. Dat verklaart ook waarom je de verhalen van 'vroeger' niet herkent in de minor nu. Uit de evaluaties van de afgelopen 2 jaar is gebleken dat vooral de HRM minoren wel verzwaring konden gebruiken, ook om een kwaliteitsslag te slaan. De minor HRD is spliksplinter (wat een mooi woord eigenlijk :-) nieuw en vanuit het enthousiasme van iedere docent flink aangezet. Of het te flink is??? Dat zullen we na afloop van de minor bekijken. Daarin zullen we ook de afstemming tussen en de studie/piekbelasting van de verschillende minoronderdelen meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen